Veel ondernemers stellen zich de vraag hoe ze meer bezoekers kunnen lokken naar hun website en hoe ze gericht reclame kunnen maken voor hun doelpubliek. Een mooie en functionele website hebben is al een eerste stap, al wil dat niet zeggen dat je doelpubliek vanzelf je website zal vinden.

Gelukkig zijn er verschillende methodes die je vandaag nog kan toepassen om het verkeer op je website te doen stijgen. Met gemiddeld 2 à 3 uur werk per week kan je al veel bereiken!

Een overzicht van wat we in dit artikel behandelen:

  • Content marketing op je website
  • Posten op sociale media 
  • Wees consistent
  • Concurrentieanalyse

Content marketing: je website up-to-date houden

Content marketing is een belangrijke strategie voor elke zaakvoerder of ondernemer die graag meer bezoekers naar zijn website wil krijgen. Als je wil dat potentiële gebruikers je website bezoeken, kan dat door ervoor te zorgen dat je interessante content of deelt. Om het boeiend te houden moet je je website regelmatig updaten met nieuwe en waardevolle inhoud!

Enkele voorbeelden van content die je vandaag nog kan publiceren op je website(en ook up-to-date wil houden):

  • Blog over je product of dienst, een case van een klant, persoonlijke verhalen
  • Een blog over een case van een klant 
  • Een blog met een persoonlijk verhaal
  • Reviews van je klanten

Door deze dingen regelmatig te doen zal je bereik groter worden. Je stimuleert ook de interesse en nieuwsgierigheid van mensen, waardoor bezoekers sneller gaan terugkeren.

Hoe meer content of inhoud je hebt, hoe meer sleutelwoorden je hierin kan in verwerken waar mensen naar zoeken (via Google). Zo zal je hoger scoren in de Google ranking en zullen mensen je sneller vinden. Dit heet SEO, Search Engine Optimization is een manier om gratis reclame te maken of gratis te adverteren via zoekmachines (indien je dit zelf doet natuurlijk).

Opgelet: kopieer nooit zomaar tekst van andere websites. Google zal dit afstraffen waardoor je kan zakken in hun ranking. Probeer steeds zelf je teksten te schrijven (of te laten schrijven door een copywriter) en voorzie unieke content op elke webpagina.

Voor DN Design creëren we soms ook wat minder content en dan merken we bijna meteen dat onze website minder bezoekers krijgt. Hoe langer je je website niet voorziet van nieuwe inhoud, hoe minder verkeer en gebruikers.

Google AdWords zoekwoordplanner

Voor je van start gaat met het schrijven van teksten voor je webpagina’s en blog, is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden gebruikers in Google intypen. Om na te gaan welke sleutelwoorden je in je teksten moet verwerken ga je als volgt te werk:

(Als voorbeeld nemen we een schoonheidsspecialiste die haar tekst wil verbeteren.)

Surf naar Google AdWords keyword planner en maak een account aan indien je dat nog niet hebt.

Na het aanmaken van een account kom je terecht op het volgende scherm:

Kies dan voor “Nieuwe zoekwoorden vinden” en geef zoekwoorden in die verwant zijn aan je zaak, bijvoorbeeld:

Klik daarna op de blauwe knop “Aan de slag” om suggesties te krijgen voor zoekwoorden:

Nu je weet op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt, kan je deze gebruiken in je teksten en blogs.

Het is belangrijk om deze sleutelwoorden terug te laten komen in:

  • De URL
  • De tekst van je website of blogpost
  • Titels

Zelf je website beheren en aanpassen

Op een platform zoals WordPress is het makkelijk om zelf je blogposts te schrijven en de website aan te passen. Lees meer hierover op onze WordPress pagina. Bij het maken van een website is het belangrijk om rekening te houden met de 3 webdesign trends van 2019.

 

Posten op sociale media

Tegenwoordig volstaat het niet om alleen kwalitatieve tekst te schrijven, deze vervolgens op je website te plaatsen en dan te wachten tot je bezoekers toevallig op deze pagina belanden. Je moet proactief zijn. Dat kan je doen door regelmatig te posten op sociale media. Post niet zomaar een link naar je website, maar probeer steeds origineel te zijn.

Het is een must om actief deel te nemen aan je pagina of groep. Reageer telkens oprecht op alle berichten en neem deel aan discussies.
Hieronder enkele tips die je kunnen helpen om te weten welke kanalen een geschikt platform kunnen zijn voor jouw bedrijf:

  • Facebook heeft het grootste bereik en is aan te raden voor elke onderneming
  • LinkedIn kan erg interessant zijn als je B2B verkoopt
  • Instagram en Pinterest dienen eerder voor creatieve producten/diensten waar je veel foto’s van kunt nemen

Enkele voordelen van een goed social media plan:

  • Verhoogde merkbekendheid
  • Groter
    doelpubliek
  • Verhoogd websiteverkeer
  • Meer leads
  • Meer omzet en meer geld


Nu is de vraag: wat kan ik zoal posten op social media?

 

Vijf Facebook post ideeën

1. Foto’s, albums en diavoorstellingen

Visuele content is aantrekkelijker dan enkel tekst. Laat je opmerken bij je publiek met leuke, inspirerende beelden.
Experimenteer met verschillende formaten in Facebook: foto’s, diavoorstellingen en albums. Elk format heeft zijn eigen voordelen, kijk dus welke het beste werkt voor jou.

Voorbeeld van een Facebookpost:

2. Grappige Facebook posts

Mensen appreciëren meestal wel een goede dosis humor. Een humoristische afbeelding of comic delen in een Facebook post is zeker een goed idee.
Het is belangrijk om aan te voelen wat voor humor je doelpubliek apprecieert en op welk moment. Let wel op: humor is voor formele en zakelijke bedrijven vaak een minder goede optie. Laat dat dan ook achterwege.

Voorbeeld van een humoristische post:

3. Video’s

Online marketing via video’s is nu al heel populair en zal nog meer gebruikt worden in de toekomst. Uit een onderzoek blijkt dat maarliefst 84% van het internetverkeer videocontent is.

De trend is ook te zien op sociale media zoals Facebook. Posts die een video bevatten scoren doorgaans beter dan andere Facebook berichten.

Een voorbeeld van een winactie met video (92 duizend weergaven!):

4. Facebook posts met een vraag

Over het algemeen doen vragen het goed op Facebook. Het is namelijk zo dat mensen sneller de neiging hebben om te reageren op een post als ze kunnen antwoorden op een vraag. Vragen lokken met andere woorden engagement uit. Probeer reacties uit te lokken bij je publiek maar houd de vragen wel luchtig en simpel. Als mensen reageren op je post zal deze ook een groter bereik krijgen.
Een voorbeeld:

Een voorbeeld:

5. Een post met resultaten van je product of dienst

Je zaak of onderneming moet een meerwaarde bieden aan je klanten. Door een positieve post te plaatsen van een tevreden klant kan je makkelijker anderen overtuigen. Dit kan bijvoorbeeld een tevreden klant zijn na een maaltijd in je restaurant of het effect na één maand door jouw product te gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Een voorbeeld van een personal trainer (voor/na):

Een voorbeeld van een personal trainer (voor/na):

Tijdelijke content (Instagram verhalen)

Door de komst van Instagram- en Facebookstory’s wordt het gebruik van tijdelijke content steeds populairder. Het principe is simpel: je deelt een foto of video via een verhaal dat een slechts voor een beperkte tijd te bekijken is (meestal 24 uur). Daarna verdwijnt het verhaal.

Het is zo dat Instagram story’s heel snel gegroeid populariteit gewonnen hebben en blijven groeien volgens Oursocialtimes.

Vele webshops, en winkels en fitnesscentra maken gebruik van dit type content om bijvoorbeeld de lancering van een nieuwe collectie te laten zien. Voor een fitness kan je een workout laten zien en voor een restaurant een kijkje in de keuken of de zaal. De mogelijkheden zijn oneindig.

Meer tips over Instagram stories vind je hier.

Een voorbeeld van een fitness webshop:

Hoe je tijdelijke content ook gebruikt, het wordt verwacht dat dit alleen maar populairder zal worden. Het toont wat er in real-time gebeurt en zet aan tot meer engagement met je zaak.
Het is een goed idee om tijdelijke content op te nemen in je social media plan. De key to succes is op een korte en krachtige manier je verhaal vertellen aan mensen.

 

Wees consistent

Consistentie is belangrijk voor je website en sociale media kanalen. Hoe vaker je iets van je laat horen, hoe sneller mensen aan jouw product of dienst terugdenken wanneer ze het nodig hebben. Je creëert een top-of-mind awareness.

Elke keer dat jij een post op sociale media plaatst, zien (potentiële) volgers dit en zijn meer mensen geneigd om door te klikken naar je website. Hoe langer er geen nieuwe inhoud verschijnt op je Facebook, Instagram, … hoe minder bezoekers je na verloop van tijd zal krijgen.

Je website komt ook snel hoger te staan in de Google ranking door regelmatig iets aan te passen of nu en dan een blog te schrijven. De zoekmachine ziet je website dan als een website die up-to-date blijft en verkiest jouw website boven sites die een heel jaar lang hetzelfde blijven.

Een goede indicatie voor beginners is:

  • Minimum 2-3 keer per week postenop elk social media kanaal die je gebruikt
  • Om de 1-2 weken een blogpost op je website plaatsen (Minimum 300 woorden)


Kijk naar je concurrenten (concurrentieanalyse)

Je mist een waardevolle bron van data als je niet kijkt naar je dichtste concurrenten. Er valt heel wat te leren van de manier waarop deze concurrenten bezoekers aantrekken. Wat je bijvoorbeeld kan doen is kijken welke topics populair zijn bij hun lezers en welke content zij plaatsen op sociale media.

Dat is een goede manier om te ontdekken wat mensen graag lezen en waarover ze praten. Neem (dan ook) deze onderwerpen vervolgens op in je strategie.

Voorbeeld: Je hebt een fitness met een Facebookpagina.

  1. Geef in de zoekbalk tekst in, in de aard van ‘fitness’, ‘fitnessclub’, …
  2. Ga naar de populairste pagina’s (meeste likes) en kijk welke berichten zij plaatsen.
  3. Gebruik (als idee) de berichten met de meerdere likes en comments als voorbeeld, dan weet je dat mensen (dit) graag hierover lezen en erover gaan praten. (Neem de berichten uiteraard niet blindelings over maar baseer je er wel op.)


Nog vragen of zelf geen tijd om dit te doen?

Heeft het artikel over online marketing jou geholpen en vond je het interessant? Bedankt om het artikel met je netwerk (Linkedin, Facebook, …) te delen!

Heb je verder nog vragen over meer verkeer genereren naar je website? Neem dan vrijblijvend contact op via ons contactformulier!

Laat een reactie achter