Het toepassen van de nieuwste trends op vlak van webdesign is noodzakelijk voor het succes van jouw website. Elk jaar veranderen er wel een aantal zaken zoals visuals, updates van algoritmes en best practices.

Een website die vandaag strak en modern lijkt kan er al verouderd uitzien na en jaar of zelf enkele maanden. Daarom is het verschil tussen een trends in de industrie en een voorbijgaande rage zo belangrijk bij het ontwerpen van je website. Als zaakvoerder wil je er zeker van zijn dat je ontwerp er meerdere jaren goed blijft uitzien en niet snel verouderd lijkt.
In 2019 staat vooral in het teken van het leveren van gebruikerservaringen zoals een snelle website, mobiel design, eenvoudige maar in het oog springende ontwerpen en meeslepende video-achtergronden.

 

Een website die snel laadt

Hoeveel tijd denk je dat je hebt om een goede indruk na te laten op een potentiële klant? Als het gaat over online interactie heb je minder dan drie seconden de tijd.

Mensen hebben tegenwoordig de neiging om ongeduldig te zijn op het internet. Uit studies (gedaan door Akamai en Gomez.com) blijkt dat 50% van de gebruikers verwacht dat wanneer ze op een site klikken, deze in twee seconden of minder moet laden. Ze zullen zelf de site verlaten als het drie of meer seconden duurt om te laden!

Zoals je kunt zien, een mooie site is één ding maar als het ontwerp te ‘zwaar’ is om te laden, kun je een hoop inkomsten verliezen doordat niemand zelf maar naar je website kijkt. Het is zelf zo dat met de Google Speed Update van juli 2018 Google begonnen is met sites een betere ranking te geven als ze sneller laden dan andere.

Dit betekent dus als website sneller moeten laden, het webontwerp voorrang moeten geven aan snelheid tijdens het ontwerpproces. Webdesigners zoals wij (DN Design) kunnen niet simpelweg vertrouwen als iets er goed uitziet dat het ook scoort in de zoekmachines – snelheid moet een ontwerpparameter zijn.

De dagen van gigantische foto’s, ongecomprimeerde video’s en overdreven gebruik van Javascript zijn voorbij. Hoewel grote foto’s en video’s niet verdwenen zijn, zullen ze in 2019 op een zodanige manier worden opgenomen dat ze de laadtijden niet vertragen.

Via deze link kun je de snelheid van je website testen. 

 

Flat design

In 2017 zijn webdesigners en ontwikkelaars al begonnen met het maken van cleane en eenvoudige websites voor betere mobiele prestaties. Sindsdien is het aantal mobiele zoekresultaten steeds verder toegenomen. Het ‘mobile first’ ontwerp voor websites is dan ook een noodzaak.

Clean en minimalistisch worden gekenmerkt door snel laden, zijn momenteel trendy en wenselijk om twee belangrijke redenen. Om te beginnen kunnen zowel mobiele gebruikers als desktop browsers de websites snel laden. Ten tweede kunnen ze een hoge SEO waarde hebben. Een plat ontwerp (of flat design) helpt een site te voldoen aan veel van de snelheidseisen die zoekmachines zoals Google beginnen te stellen. Dit is de reden dat minimalistisch en flat design populair geworden is en ook in 2019 trendy zal blijven.

Dit betekent niet dat alles tot twee dimensies is teruggebracht. Het draait allemaal om minimalisme en gebruiksvriendelijkheid. Door gebruik te maken van heldere kleuren, scherpe randen en veel open ruimte, is zo’n ontwerp een verfrissende verandering in plaats van traag-ladende ontwerpen gebaseerd op afbeeldingen met een te grote resolutie.

Omdat een flat design niet afhankelijk is van foto’s om boeiend te zijn, heeft het geen grote hoeveelheden extra gegevens nodig om te laten. Dit betekent twee dingen voor de website-eigenaren: de eerste is dat gebruikers en klanten (mobiel of desktop) een leuke, snelle laad ervaring op de website hebben. Daarnaast maken deze snelle laad ontwerpen de snelheid en optimalisatie van de pagina’s veel sneller – wat opnieuw beter is voor je ranking in Google. WordPress is zo’n platform waarbij bijna alle thema’s mobielvriendelijk zijn. 

 

Mobile first

Snelheid is niet het enige aspect die Google gebruikt om websites te meten. In 2015 overtroffen mobiele zoekopdrachten de desktop zoekopdrachten in het algemeen, waardoor mobiel zoeken overal ter wereld het meest gebruikt wordt. Hierdoor heeft Google de manier veranderd welke sites ze als eerste indexeren waarbij ze de voorkeur geven aan mobiele sites boven websites die niet mobielvriendelijk zijn.

Doordat website meer en meer op mobiel bekeken worden is het logisch dat mobiel ontwerp een trend is geworden. Mobile first gaat over het veranderen van de manier waarop websites fundamenteel worden ontworpen. Vroeger was de standaard dat een site alleen voor een desktop- of laptopcomputer zou worden ontworpen en dat er een mobielvriendelijk of mobile responsive ontwerp zou kunnen worden toegevoegd. Mobile first design doet precies het tegenovergestelde: hierbij begint men met het ontwerpen van de website voor de mobiele gebruiker voordat er een versie wordt gemaakt voor desktop.

Deze mobile first is niet alleen gebaseerd op SEO. Het visuele resultaat is iets wat in de eerste plaats de ervaring van de gebruiker met de website op het apparaat dat ze het gebruiken (mobiel of desktop) te verbeteren. Deze trend zorgt ervoor dat de mobiele gebruikers tevreden zijn over het ontwerp van je website, het is een trend die waarschijnlijk nog voor lange tijd zo zal zijn.

Om te controleren of je website mobielvriendelijk is kun je gebruik maken van de mobielvriendelijke test van Google (https://search.google.com/test/mobile-friendly).

 

Wij beantwoorden al uw vragen over webdesign of een nieuwe website

Het vernieuwen of bijwerken van het ontwerp van je website zal een dramatisch effect hebben op je inkomsten. Neem contact op met de ervaren webdesigners van DN Design om te zien hoe strak en modern jouw website er straks kan uitzien door ons te bellen op +32 495 89 55 87 of ons contactformulier te gebruiken! Bekijk ook onze website- en webshop pakketten.