Wil je teksten of een blog schrijven die hoog scoren in Google en goed leesbaar zijn voor je gebruikers? Dan moet je je webpagina’s en blogs optimaliseren door middel van SEO copywriting.

“Een van de grootste uitdagingen waarmee bloggers worden geconfronteerd, is het schrijven van aantrekkelijke content die geoptimaliseerd is voor zoekmachines.”

Het is belangrijk om rekening te houden met het volgende: “people come first, before search algorithms”. Je schrijft de tekst in de eerste plaats altijd voor je bezoekers (echte mensen).

Op je website, sociale media of andere online aspecten van je onderneming, moet je verder gaan dan alleen “inhoud schrijven”. Je content (of inhoud) moet deze twee doelen bereiken: ten eerste, een beroep doen op de eindgebruiker (klanten, websitebezoekers, lezers, enz.) en ten tweede, een specifiek probleem oplossen of iemand helpen.

Maar hoe schrijf je een blog of een webtekst die aan die doelen voldoet? Hoe creëer je content die goed scoort bij Google en ook mensen overtuigt? Dat is waar SEO copywriting over gaat. Maak je geen zorgen als je geen dure SEO-copywriter kunt betalen. Je kan zelf een blog schrijven of webteksten schrijven door onze eenvoudige copywriting tips.

Wat we in dit artikel zullen bespreken:

  • Wat is SEO?
  • SEO copywriting in 8 stappen
  • Weinig of veel tekst?
  • SEO factoren die je website maken of kraken

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

We weten allemaal wat er gebeurt als u een zoekopdracht in een zoekmachine typt en op “enter” klikt: je krijgt een lijst met zoekresultaten die relevant zijn voor jouw zoekterm.

De websites die als eerste verschijnen zijn het resultaat van zoekmachineoptimalisatie (SEO) of online marketing. Kort gezegd is SEO een methode voor het optimaliseren van je website (en de inhoud ervan) voor zoekmachines, zodat deze hoger scoort dan sites die dezelfde zoektermen targeten.

Stap voor stap is SEO (een deel ervan toch) wanneer:

  • je zoekwoorden onderzoekt
  • je bepaalde zoekwoorden selecteert
  • je die sleutelwoorden gebruikt om webteksten te schrijven
  • mensen deze pagina’s of blogs gaan delen op hun eigen blogs of sociale media

 

De website Redevolution zegt dat de zoekmachine Google webpagina’s weergeeft in hun zoekresultaten op basis van de autoriteit en relevantie van de pagina. Maar hoe meet Google deze autoriteit en relevantie?

  • De relevantie van een pagina van je website wordt bepaald door de inhoud te analyseren op basis van verschillende factoren, waaronder waar en hoe vaak je bepaalde woorden (zoekwoorden) in die inhoud gebruikt.
  • Google meet autoriteit op basis van het aantal links dat naar je pagina verwijst (van andere websites) en hoe betrouwbaar die links zijn.

Nog even over de links.. Op het internet kunnen links worden gezien als stemmen maar met een klein verschil: degene met de meeste stemmen, dus de website met de meeste inkomende links is niet altijd het beste in de ranking. Het is de kwaliteit van de links die van groter belang is.

Kwaliteit, van zowel de inkomende links als de content op de website, is de nummer 1 factor geworden van Google, vooral sinds de Google Panda en Penguin updates.

 

Een kort filmpje die uitlegt wat SEO is:

SEO copywriting in 8 stappen

In deze stappen wordt zo goed mogelijk uitgelegd hoe je zelf teksten kan schrijven voor je website of blog die scoren in de zoekmachines. Met deze copywriting tips je achteraf zelf aan de slag om een interessante blog te schrijven.

Wat is SEO copywriting?

Bij SEO copywriting gaat het erom nuttige, overtuigende en waardevolle inhoud te creëren, gericht op specifieke zoekwoorden, zodat andere mensen deze graag promoten op hun eigen blog of sociale media. Dit vergroot de autoriteit en relevantie van je pagina en verbetert de positie in Google voor de geselecteerde zoekwoorden.

Te veel mensen denken bij SEO-teksten nog steeds aan webpagina’s met eenzelfde zoekwoord en die niet leesbaar zijn. Zoals dit voorbeeld (hoe het NIET moet):

Webteksten schrijven met de huidige SEO-normen draait om het maken van content dat zo aantrekkelijk is dat de bezoeker actie onderneemt. Het moet zo betoverend zijn dat ze je inhoud gaan delen, liken, linken en zelf overgaan tot het kopen van je diensten of producten.

SEO copywriting helpt je om je op je (potentiële) klanten te richten en hun specifieke problemen met goed gemaakte inhoud op te lossen. Zoals deze blog die je momenteel aan het lezen bent.

Welke zoekwoorden in je tekst plaatsen?

Zoekwoorden zijn de woorden die je als zoekterm ingeeft in Google of andere zoekmachines. Het is belangrijk om te weten welke zoekwoorden jouw (potentiële) bezoekers ingeven om deze dan in je tekst te verwerken.

Long-tail keywords (dit zijn zoekwoorden die uit 4 of meer woorden bestaan) zijn de beste zoekwoorden om te gebruiken, omdat grote merken niet op die termen zijn gericht. En als je goede inhoud kunt schrijven terwijl je je natuurlijk richt op dit soort zoekwoorden, zal je zeker de zoekmachines domineren.

Bij een specifieke dienst of product is het kiezen van de juiste zoekwoorden het meest uitdagende aspect bij het bouwen van een winstgevende website.

Nadat je jouw onderwerp (meestal je eigen product of dienst) hebt gekozen, is het tijd om relevante zoekwoorden in die branche te vinden. In dit voorbeeld zoeken we keywords voor “waterdichte digitale camera’s”.

Stap 1: Ga naar de Google Zoekwoordplanner, typ het onderwerp in het zoekvak en klik vervolgens op “Aan de slag”. Je kan ook meerdere zoekwoorden tegelijk ingeven.

Nadat je een onderwerp hebt gekozen, is het tijd om relevante zoekwoorden in die branche te vinden. Laten we zoekwoorden vinden voor ‘waterdichte digitale camera’s’.

Eerste stap: ga naar Google Zoekwoordplanner. Sluit het onderwerp aan in het zoekvak en klik vervolgens op ‘Aan de slag’.

Google zoekwoordplanner

Enkele long-tail keywords die we kunnen gebruiken zijn:

  • Waterdichte camera met wifi
  • Beste onderwater compact camera

Het is zeker niet slecht om in dit geval het zoekwoord “onderwatercamera” te gebruiken maar zorg zeker voor voldoende long-tail zoekwoorden want bij deze maak je meer kans om hoog te scoren in Google.

 

Extra tip: Neem een Spreadsheet of Excel-bestand en noteer alle zoekwoorden met hun zoekvolume.

 

Stap 2: optimaliseer de inhoud voor zoekrobots. Dit zijn robots van zoekmachines (zoals crawlers, spiders, …) die voortdurend websites doorzoeken.

Wanneer een Google-crawler je website crawlt, zoekt deze steeds naar nieuwe inhoud. Het is zelf zo dat wanneer je je website vaak bijwerkt met nieuwe inhoud, Google je zal belonen met hogere posities.

Google wil weten welke zoekwoorden je target. Om te kunnen scoren op bepaalde keywords moeten ze dus in je tekst staan, maar wel op een natuurlijke manier. Dit helpt google om de branche te bepalen waar je inhoud over gaat, bijvoorbeeld gezondheid, kledij, horeca, …

Voor het beste resultaat ga je als volgt te werk:

  • Voeg het primaire trefwoord één keer toe in je title-tag en meta-description.
  • Voeg alternatieve zoekwoorden toe aan je introductie (begin van je tekst) en zorg ervoor dat deze niet geforceerd overkomen. Als het zoekwoord niet goed vloeit, negeer het en schrijf gewoon op natuurlijke wijze.

 

Een uitgebreide video over zoekwoordonderzoek:

 

Voorzie de juiste inhoud (content)

De inhoud zelf is een essentieel onderdeel van SEO copywriting. De belangrijkste reden waarom mensen een zoekopdracht ingeven is omdat ze opzoek zijn naar nuttige inhoud. Zoekmachines willen ook constant de nieuwste SEO-inhoud, zorg dus dat je website vaak wordt geupdate.

Als je inhoud wil schrijven die goed scoort in Google, moet je de juiste zoekwoorden in de tekst plaatsen. Vermijd “keyword-stuffing” of teveel zoekwoorden in een tekst. Plaats het trefwoord bij voorkeur in je titel maar zorg ervoor dat dit natuurlijk overkomt voor je bezoekers.

De Google Panda update is ontworpen om oppervlakkige of slechte inhoud te bestraffen. Een pagina of blog die goed wil scoren moet ook minstens 800-1000 woorden bevatten, maar straks meer daarover. Het gaat echter niet alleen om de lengte, de inhoud moet ook kwalitatief zijn om te kunnen ranken.

Voordat je start met je website content te schrijven, is het belangrijk om je lezer te begrijpen. Concentreer je op een specifiek probleem waarmee de bezoeker worstelt. Het uiteindelijke doel van je tekst moet het volgende zijn: los een probleem op van je lezer. Combineer SEO en copywriting correct om kans te maken op een hoge ranking.

Zorg voor de perfecte SEO-titel

Het eerste wat gebruikers zien is de titel van je pagina of blog. Bij SEO copywriting is het belangrijk om een geweldige titel te hebben die helder en nieuwsgierigmakend is. Zonder een goede titel wordt je pagina of artikel minder bekeken.

De titel is een belangrijke factor die zoekmachines gebruiken bij het bepalen waarover een webpagina juist gaat. Plaats dus altijd je primair trefwoord in de titel. Probeer ze steeds aan het begin van de zin te plaatsen.

Zoals je ziet is de eerste titel te lang en dus niet goed.

Maak je titel extra aantrekkelijk door een sterk bijvoeglijk naamwoord of een trigger woord te gebruiken (zoals: wie, wat, waar, hoe, …).

Enkele voorbeelden (bron: https://www.enchantingmarketing.com/)

  • 13 Dumb Mistakes Making Your Business Blog Drab, Smelly, and Sleazy
  • How to Write a Good Blog Post Super-Fast (and the Joy of Slow-Blogging)
  • How to Write a Business Blog: The Perfect Recipe for a Delicious Blog Post
  • The No-Nonsense Guide to Writing Online Headlines and Subheads

 

Belangrijke tip 1: maak een meta-title niet langer dan 60 karakter zodat Google deze volledig laat zien.

Belangrijke tip 2: steek een getal in je titel, over het algemeen converteert dit beter.

Meta-description

Voordat je je inhoud of pagina publiceert, maak je best gebruik van een meta-omschrijving om zoekmachines te helpen. Meta-descriptions helpen zoekmachines en bezoekers om te begrijpen wat het onderwerp is en waarom je gerichte zoekwoorden blijven voorkomen in de inhoud.

Een aantrekkelijke meta-description zorgt voor een hogere CTR (meer mensen klikken door naar je website). Volgens SearchMetrics is er een sterk verband tussen een hoge CTR en een hogere ranking. Het is een belangrijk onderdeel van SEO copywriting.

Je kan dit doen door de pagina beknopt samen te vatten, de bezoekers te verleiden om op de link te klikken of de eerste zin van de pagina te nemen. Probeer in de meta-description ook enkele relevante zoekwoorden te verwerken.

Meta description

De beste plugin om een meta-title en meta-description toe te voegen aan een WordPress website is Yoast.

Extra tip: een meta-description mag maximum uit 158 tekens bestaan.

Zorg voor een zoekmachine vriendelijke URL

Een URL (link bovenaan) is zoekmachine vriendelijk als ze beknopt en beschrijvend is. Je kan het best de pagina beschrijven met twee tot zes woorden en liefst met het primaire trefwoord in de URL. Het ziet er duidelijk uit voor de lezer en een goede URL-structuur is belangrijk voor de zoekmachines.

Een voorbeeld van een slechte URL:

  • jouwwebsite.be/p3274f567d
  • jouwwebsite.be/deze-post-vertelt-meer-over-voeding-en-koken

Enkele uitstekende URLs:

  • jouwwebsite.be/wordpress-website-laten-maken
  • jouwwebsite.be/kledij/t-shirt

Stel dat je nu enkele bestaande (slechte) URLs wil aanpassen op je website zou ik dit enkel doen door de oude URL te redirecten naar de nieuwe URL. Als je dit niet doet zal de pagina dalen in de zoekresultaten of zelf helemaal geen bezoekers meer binnenhalen. Indien je niet weet hoe je moet redirecten is het dus niet aan te raden. Zorg dan vanaf nu dat de nieuwe pagina’s een correcte URL-structuur hebben.

Zorg voor minstens 1 afbeelding of video

Een doorlopende tekst zonder afbeeldingen of video’s wordt snel saai om te lezen. Als je inhoud enkele afbeeldingen heeft (zoals deze blogpost) is het makkelijker leesbaar voor gebruikers.

Volgens BuzzSumo worden blogberichten met afbeeldingen veel vaker gedeeld en wordt er meer op geklikt dan een gedeelde post zonder afbeelding.

Geef de afbeelding steeds een passende naam (bv: zwartetshirt.png) en gebruik de beschrijvende alt-tags om Google te laten weten waarover de foto gaat.

Zorg voor afbeeldingen die een tekst duidelijker maken of iets extra uitleggen. Je kan screenshots, illustraties of zelfgemaakte afbeeldingen gebruiken. Een goed programma om mee aan de slag te gaan is canva.com.

Link voldoende naar andere pagina’s

Zorg op je pagina of blog altijd voor genoeg relevante links naar andere pagina’s op je website of naar andere websites, dit resulteert in een extra boost in de ranking. Links zijn ten slotte de basisbouwstenen van je webpagina.

Voldoende links vertellen Google dat je verbonden en sociaal bent. Het linken naar andere sites en pagina’s is een indicatie dat je waarde hecht aan wat andere mensen creëren. Zoekmachines zoals Google belonen je hiervoor omdat je rekening houdt met hun missie: alle informatie van de wereld organiseren en toegankelijk maken. Een goed SEO-team zou dit ten zeerste aanbevelen om genoeg links te voorzien.

Link ook genoeg naar pagina’s binnen je eigen website. Dit zorgt voor een doorstroming van de domeinwaarde.

 

Veel of weinig tekst?

Bij SEO copywriting worden lange pagina’s over het algemeen beter geranked dan pagina’s die maar weinig tekst bevatten.

Kan een artikel van maar 400 woorden ranken op een moeilijk zoekwoord? Dit is absoluut mogelijk. Maar in jouw geval is dit waarschijnlijk niet mogelijk omdat je website geen hoge autoriteit heeft.

Om een hoge autoriteit te krijgen, heb je links nodig. Links vanaf andere autoritaire sites. Als je meer wil te weten komen over linkbuilding en autoriteit kan je dit hier bekijken.

Uit diverse onderzoeken blijft dat artikelen met meer tekst gemiddeld hoger ranken, meer links en shares krijgen.

Volgens een onderzoek van Medium, krijgt een artikel van 1700 woorden de meeste aandacht. Dit is dus veel meer dan 300-400 woorden.

Moet ik elk artikel of elke pagina nu 1700 woorden of langer maken? Neen, op zich mag de lengte geen doel zijn van een artikel, die moet zolang zijn als nodig. Niet meer en niet minder. Houd rekening met je doelgroep (lezen die veel?), het onderwerp en hoe goed je zelf kan schrijven. Soms is een artikel/pagina van een paar honderd woorden al voldoende om iets uit te leggen. Maar houdt er dus rekening mee dat in het algemeen meer tekst, beter ranked.

 

SEO factoren die je website maken of kraken

Website snelheid

Een studie, gedaan door Akamai, vertelde ons dat 40% van de mensen een website verlaat als deze langer dan 3 seconden inneemt om volledig te laden. Het is ook zo dat 47% van de gebruikers verwacht dat een website in minder dan 2 seconden volledig geladen is.

Sitesnelheid is sinds 2010 een belangrijke factor om te ranken in Google en het is goed voor je gebruiksvriendelijkheid. Als je laadtijd meer dan 2 seconden is, moet je stappen ondernemen om deze te verbeteren. Meestal helpt het al door de kwaliteit van veel te grote afbeeldingen te verminderen (een handige tool).

Jouw inhoud mag nog nuttig en interessant zijn, als het te lang duurt voordat je website geladen is, zal je bezoekers kwijtraken omdat hun aandachtsspanne te kort is. Ze vertrekken vanwege een slechte gebruikerservaring.

Via deze link kun je de laadtijd van je website testen.

Mobielvriendelijk

De snelheid van een website is niet het enigste aspect die je website kan kraken. In 2015 al overtroffen de mobiele zoekopdrachten de desktop zoekopdrachten in het algemeen. Hierdoor gaat Google op een andere manier websites gaan indexeren, websites die responsive zijn krijgen de voorkeur boven websites die niet mobielvriendelijk zijn.

SEO copywriting is belangrijk maar als de gebruiker het slecht kan lezen op mobiel zal deze je website snel verlaten.

Via deze link kun je testen als een website mobielvriendelijk is.

Lees hier ons volledig artikel over de webdesign trends van 2019.

Conclusie

Zelf heb ik deze SEO-strategieën gebruikt om meer verkeer naar mijn website te lokken. Door SEO copywriting toe te passen kan je meer bezoekers genereren en vergroot je je naamsbekendheid.

Als je nog geen overtuigende en nuttige inhoud schrijft raad ik je ten zeerste aan om dit zo snel mogelijk te gaan doen.

SEO copywriting door DN Design

Zie je de bomen door het bos niet meer maar wil je toch SEO copywriting op je website? Geen probleem, wij kunnen helpen om meer bezoekers naar je site te genereren! Vraag een vrijblijvende offerte aan of bekijken onze SEO-pagina.