Local SEO: verbeter je positie in de zoekmachine voor specifieke regio’s

Personen zijn vaak opzoek naar bedrijven in een specifieke regio of in de buurt, dit kan gaan om een restaurant, kapper, klusjesman of schoonheidsspecialiste.

Ongetwijfeld heb je zelf al termen gebruikt in Google om rondom je locatie een product, dienst of bedrijf op te zoeken:

  • Fitness in de buurt
  • Restaurant Brugge
  • Klusjesman regio Aalter
  • Webdesign Roeselare

Wil je meer klanten aantrekken voor je zaak of bedrijf? Zorg er dan voor dat je potentiële klanten je kunnen vinden in de zoekmachine als ze lokaal zoeken. Dit kan via local seo of lokale seo.
Hieronder vind je enkele handige stappen om toe te passen zodat je lokale zoekresultaten in Google verbeteren. Krijg meer klanten in no time!

 

Wat is lokale SEO?

Search engine optimization (SEO), ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is een online marketing strategie waarmee je website makkelijker terug te vinden is in Google. In het algemeen wordt dit gedaan om beter gevonden te worden in Vlaanderen of zelf wereldwijd.

Enkele synoniemen voor zoekmachineoptimalisatie zijn search engine optimization, SEO, search optimization en organic ranking.

Lokale SEO lijkt heel erg op ‘traditionele SEO’, maar het voornaamste verschil is dat je je focust met je website op lokale zoekresultaten. Het is de bedoeling om je zaak te promoten via lokale zoekresultaten, precies op het moment dat men op zoek is naar jouw diensten of producten.

Dit is een voorbeeld van een klant dat op positie 1 staat (lokaal) voor het zoekwoord ‘herenkapper Brugge’. Personen die op zoek zijn naar een herenkapper vinden als eerste de website van Mantype terug en op deze manier kan Mantype meer klanten ontvangen.

Google lokale seo resultaten

 

Google My Business

Begin met Google My Business in te stellen voor je zaak door op de volgende link te klikken: https://www.google.com/intl/nl_be/business/ .

Hier kan je informatie invullen zoals naam bedrijf, website, adres, openingstijden, categorieën, telefoon en foto’s (het is sterk aan te raden om foto’s toe te voegen).

Zorg voor enkele positieve reviews (minstens 1), dit ziet er vertrouwelijker uit dan een website zonder reviews.

Zorg er zeker voor dat dit eerst gebeurt anders maak je minder kans om lokaal te verschijnen in Google. Online is er genoeg informatie terug te vinden om dit volledig juist in te stellen. Vergeet zeker je account niet te verifiëren (in je inbox) anders wordt dit niet geactiveerd.

 

Vermeld je bedrijfsgegevens overal

“Consistency is key”

Het is belangrijk om je adres, bedrijfsnaam, en telefoonnummer te vermelden op je website op de contactpagina, de sidebar en de footer (de balk onderaan). Vermeld ze daarnaast ook op sociale media zoals Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter.

Zorg dus dat ze overal terug te vinden zijn. Op die manier leggen zoekmachines véél makkelijker de link met je bedrijf en verbetert het je lokale SEO.

 

Zorg voor lokale reviews

Er is al vermeld geweest dat minstens 1 review nodig is om er bovenuit te springen tussen de bedrijven zonder reviews, maar dit is meestal niet voldoende.

Local reviews hebben een directe impact op je lokale Google ranking, je wilt hier dus tijd in investeren om er meer te verkrijgen.

Lokale zoekresultaten reviews

Als eerste kan je makkelijke reviews halen door je bestaande klanten te contacteren en vriendelijk vragen of ze een positieve beoordeling willen achterlaten op Google. Eventueel kan je ze een kleine korting geven of iets in die aard om hun wat meer aan te zetten!

Een andere tip (bron: Greg gifford) is om een pagina te maken op je eigen website. Geef op deze pagina (bijvoorbeeld: www.website.be/review-achterlaten) instructies aan je klanten hoe ze precies een review kunnen achterlaten op Google. Zo’n simpele pagina kan voor veel resultaat zorgen, zeker als niet-technische klanten dit moeten doen.

 

Probeer je website te ranken op lokale zoekwoorden

Een goede tip is om in het hoofd van je potentiële klanten te kruipen. Welke zoektermen gebruiken ze in Google om je producten of zaak op te zoeken? Vaak is dit een product, dienst of type zaak gecombineerd met de locatie (bijvoorbeeld: bistro + Brugge).

Gebruik een tool zoals Google Keywordplanner om bepaalde zoekwoorden te vinden en het zoekvolume. Vraag daarnaast aan bestaande klanten op welke keywords zij zelf zoeken en gezocht hebben om je dienst/product te vinden. Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit, de zoekwoordplanner geeft gerelateerde zoekwoorden voor ‘kapper Brugge’:

Google keywordplanner voorbeeld

Zorg ervoor dat deze zoekwoorden voorkomen in de inhoud van je website (projectpagina’s, algemene pagina’s en blog) maar overdrijf hier niet mee. Je optimalisatie moet voornamelijk interessant zijn en een meerwaarde bieden voor bezoekers.

 

On-page SEO factoren (lokaal scoren)

Zorg dat de pagina’s waarmee je wil scoren voldoen aan een aantal voorwaarden. Probeer uw stad/regio, plus een relevant trefwoord, toe te voegen aan de:

  • title tag van je pagina
  • H1 tag van je pagina
  • URL van je pagina
  • inhoud van je pagina
  • ALT-tag van foto’s op je pagina

Daarnaast is het belangrijk dat je website mobielvriendelijk is en snel geladen wordt. Meer is hierover terug te vinden in ons artikel over de 3 webdesign trends van 2019.

Een laatste tip die ik kan meegeven is dat je altijd een aantrekkelijke title tag en meta description moet voorzien zodat potentiële bezoekers vaker doorklikken naar je website. Een goede title tag (DN Design: Webdesign | …) + meta omschrijving (DN Design zorgt voor een…)  ziet er als volgt uit:

Meta title + description voorbeeld

 

Bloggen

Een effectieve manier om lokaal de juiste klanten aan te trekken is door te bloggen. Iedere blogpost zorgt voor meer kans om potentiële bezoekers en klanten aan te trekken via zoekmachines.

Wil je met je blog hoog scoren in de lokale zoekresultaten? Creëer dan artikels/blogs die gerelateerd zijn met je locatie en bedrijf. Enkele ideeën om over te schrijven:

  • Een lokaal evenement
  • Getuigenissen of reviews van klanten
  • Lokale projecten
  • Lokale cases

Een goede leidraad is om maandelijks 1 of 2 blogartikelen toe te voegen op je website. Dit zorgt in het algemeen voor een betere SEO.

 

Zorg voor meer autoriteit

Via linkbuilding of off-page SEO laat je zoveel mogelijk andere gerelateerde website naar je eigen website linken. In de ogen van Google krijg je zo meer geloofwaardigheid. Hoe meer geloofwaardig, hoe beter je zal scoren in de zoekresultaten.

Opbouwen van autoriteit wordt hier niet uitgebreid besproken. Wil je toch meer te weten komen, bekijk dan zeker deze blogpost over “linkbuilding en het opbouwen van autoriteit”.

Aantal bezoekers bekijken met de Google Search Console

Om de aantal weergaven te zien van je website in de zoekmachine (Google) moet je de Google Search Console (https://search.google.com/search-console/about?hl=nl)  installeren.

Nadat je aangemeld bent met een e-mailadres kom je terecht op een pagina waar je een ‘property’ (website) kan toevoegen. Dit ziet er zo uit:

Property toevoegen

Voeg daarna de homepagina toe van je bedrijfswebsite:

property toevoegen URL

Scroll iets naar onder en kies voor “Html-tag”, kopieer het onderstaande gedeelte om te implementeren in je eigen website:

eigendom verifiëren

Om dit in een eigen website te implementeren maken wij gebruik van de WordPress plugin: Yoast SEO. Deze plugin kun je makkelijk installeren op elke WordPress website en de bovenstaande Html-tag in plaatsen.

Installeer en activeer de Yoast SEO plugin of download ze hier: https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/ .

Ga daarna naar de Yoast plugin (algemeen tabblad) en kies voor webmaster tools. Kopieer hier de html-code en kies voor wijzigingen opslaan.

Yoast SEO plugin

Keer terug naar de Google Search Console en klik op de knop controleren. Als alles goed gegaan is zou je website geverifieerd moeten zijn. Het kan tot enkele dagen duren tot de resultaten zichtbaar zijn, op termijn zie je dan het aantal zoekresultaten en kliks:

Google search console resultaten voorbeeld

Vragen of interesse om zelf te scoren in Google?

Heeft het artikel over local seo jou geholpen en vond je het interessant? Bedankt om het artikel met je netwerk (Linkedin, Facebook, …) te delen!

Heb je nog verdere vragen over de lokale vindbaarheid van je website in Google en andere zoekmachines? Neem dan vrijblijvend contact op via ons contactformulier!